כמה סוכר, גברת?

חברה שלי ישבה בבית קפה, שמה סוכר בספל, ערבבה ושמה לב לשקיקי הסוכר שהיו על השולחן. היא הוציאה אותם מהמתקן, ספרה כמה נשים וכמה גברים על השקיקים והתעצבנה.

צילמה: איילת צור

התוצאה: שישה שקיקים לגברים, שקיק אחד לנשים.

גוגל מלמד שסדרה זו של שקיקי הסוכר שמיוצרת ומשווקת על ידי חברה לייצור ושיווק מוצרים נקראת "אבות הציונות" ויש בה 33 שקיקים. אם ככה, צריך להגיד תודה שאישה הצליחה להיכנס לאריזה. זוהי האישה שלפי היארצייט שלה נקבע יום האם.

הנרייטה סאלד נולדה בבולטימור, מרילנד שבארצות הברית בשנת 1860. היא היתה מחנכת, עובדת סוציאלית ופעילה ציונית, מייסדת "הדסה" ועמדה בראש עליית הנוער. על שמה רחובות וקיבוץ ופעם גם שטר (חמש לירות). היא הלכה לעולמה ב-13 בפברואר 1945, ל' בשבט תש"ה.

זו לא חוכמה רק להתעצבן, גם לא חוכמה רק לכתוב פוסט. אז פניתי לחברה המייצרת והמשווקת את השקיקים האלה, באמצעות טופס יצירת קשר באתר שלה. אם לא מחשיבים את כמות המיילים הפרסומיים שמגיעה אליי מהם מאז, לא קיבלתי שום תגובה בעניין.

הנהלת חברת "שוגארט", אם תחליטו לעדכן את קו השקיקים בנושא ציונות (הסדרה יצאה לשוק לפני יותר מעשר שנים) לפחות לנסות לאזן בין מספר הגברים למספר הנשים, הנה כמה רעיונות: אולגה חנקין, דבורה דרכלר, שרה טהון, ציפורה זייד, רוזה גינוסר ושולמית רופין. עוד רעיונות יש כאן ובאתר רחוב משלה.

ואם אנחנו כבר שותות משהו.

לכבוד יום האישה הבינלאומי 2015 ייצרה חברה גדולה להפקה, שיווק והפצה של מים מינרליים מארז בקבוקים לכבוד "נשים שעשו היסטוריה". על הבקבוקים, בגודל 250 מ"ל, הודפסו שמות של שמונה נשים ש"עשו היסטוריה", כמו אמיליה ארהארט שהיתה האישה הראשונה שחצתה בטיסה את האוקיינוס האטלנטי, המדענית כלת פרס נובל מארי קירי וקליאופטרה. מה הצבע של הבקבוקים? נו ברור. 

כמעט שנה אחרי, תוצאות החיפוש בגוגל מלמדות שהדיווחים על מארז הבקבוקים "נשים שעשו היסטוריה" היו בעיקר של נשים. רובן חשבו שזה נהדר. אחת דיווחה ש"המארז הייחודי הופק מתוך מחשבה לתת כבוד לנשים מובילות שעשו היסטוריה. שאפו!" אחרת כתבה ש"המארז הייחודי נוצר על מנת לתת כבוד לנשים מובילות שעשו היסטוריה ויוצא בגודל ייחודי 250 מ"ל לשתות ולהכניסו לתיק!" (היעדר סימני פיסוק במקור). שלישית קראה למארז "רביעייה חזקה".

למרות שהמהדורה היתה מוגבלת, גם אחרי שנה אפשר למצוא את המארז ברשימת המוצרים באתר. המארז נקרא רביעיית בקבוקי ליידי. למה הבקבוק של הנשים קטן וורוד? לפי האתר של החברה, "הבקבוק נוח לנשיאה, גודלו המיוחד מתאים לתיק אופנתי ואיננו מכביד". מה לא הבנתן?

ואם כבר יום האישה הבינלאומי, בחודש הבא אל תשכחו לשים לב להודעות שיגיעו בסמס ולחשוב מה רוצים למכור לנו.

3 שאלות:

1. מה זה "מהדורה מוגבלת של מים"?

2. כמה כבוד ל"נשים מובילות שעשו היסטוריה" נכנס בבקבוק בגודל 250 מ"ל, שכל השנה מיועד לפעוטות?

האם זה אומר שאנחנו כאלה קטנות או סתם אינפנטיליות?

3. זה אומר שהבקבוקים הכחולים שהחברה מייצרת כל השנה הם של גברים?

תודה לאיילת צור ששמה לב, התעצבנה וצילמה