אל האחות הלא ידועה

להזמנת הספר באתר הוצאת הקיבוץ המאוחד

אל האחות הלא ידועה: גיבורות השואה בחברה הישראלית

"לספר לכם? קשה לעשות זאת, וגם לא נחוץ. אתם כבר יודעים לא מעט. ומה שאתם יודעים כבר מסוגל לזעזע. אינני רוצה לחזור. אני רק רוצה להוסיף מה שכמדומני אינכם יודעים: על נשי ישראל"
פסיה שרשבסקי, ניצולת אושוויץ, נאום בעצרת עם, תל אביב, עשרים בדצמבר 1945

מה בין נשים לגברים שחוו את השואה? מי הן גיבורות השואה בחברה הישראלית? מה מחדש הדיון המגדרי בנושא החברה הישראלית והשואה, ומה הקשר למעמד האשה בישראל? הספר אל האחות הלא ידועה מציע תשובות לשאלות אלה, כפי שהן מתבררות מחקר השיח הציבורי בישראל בעשור הראשון למדינה ובימי משפט אייכמן (1961). במרכזו נוכחותן המסיבית והאינטנסיבית של נשים בשואה בשיח זה בתקופה זו, על סיפוריהן האישיים ודימוייהן כגיבורות בתקופת השואה: מצביה לובטקין, מבכירי האוחזים בנשק במרד גטו ורשה, ורבקה יוסלבסקה שעלתה מבור מתים ובו בתה שנרצחה, דרך לנה קיכלר-זילברמן עם מאה הילדים שלה, גיבורת התרבות אנה פראנק, גיזי פליישמן מסלובקיה והאנזי בראנד מהונגריה, שפעלו להצלה המונית באמצעות משא ומתן עם נושאי משרות בשלטון הגרמני, ועד ורה אלכסנדר, שהיתה קאפו באושוויץ. נוכחותן זו מלמדת בין היתר כי לטענה הישנה בדבר שתיקת הניצולים והשתקתם בשנות המדינה הראשונות נדרשת חשיבה מחודשת, שכן החברה הישראלית שמעה והשמיעה סיפורים על השואה, ולא פעם גם גילתה אוזן קשבת ולב פתוח.

הספר אל האחות הלא ידועה: גיבורות השואה בחברה הישראלית ראה אור בסדרת מגדרים של הוצאת הקיבוץ המאוחד באוקטובר 2010 (הדפסה שנייה: מאי 2011). עבודת הדוקטור (אוניברסיטת תל-אביב, 2007) עליה מבוסס הספר זכתה במלגות ובפרסים, ביניהם מלגה לדוקטורנטים מצטיינים במדעי הרוח ע"ש פרופ' נתן רוטנשטרייך מטעם המועצה להשכלה גבוהה, פרס מחקר של מכון הדסה-ברנדייס לחקר נשים יהודיות ופרס מאת יד ושם ע"ש מלה צימטבאום הי"ד. הספר זכה בפרס ע"ש מרדכי איש-שלום של יד יצחק בן-צבי לשנת תשע"א.

לספר אל האחות הלא ידועה באתר הוצאת הקיבוץ המאוחד, לספר דיגיטלי במאגר כותר

מבחר ביקורות

פרופ' דינה פורת איזוהי גיבורה הארץ מוסף ספרים, פרופ' יהודית באומל-שוורץ לא עוד דיכוטומיה בין גיבורות וניצולות בכתב העת זמניםד"ר שרה אוסצקי-לזר נשים מצילות וניצולות בכתב העת האומה, פרופ' לילך רוזנברג-פרידמן בכתב העת קתדרה, ספרים שכדאי להכיר בבלוג של אפרת מונשרי-גורן

כתבות וראיונות נבחרים

אסתי אהרונוביץ, סיפור האימוץ המטלטל של ניצה קפלן מוסף הארץ, צפורה רומן מיהי גיבורה? החברה הישראלית והנשים בשואה לאשה, התכנית ספרים נקודה הערוץ הראשון, ציפי גון-גרוס ספרים רבותיי ספרים גלי צה"ל, יונתן אמיר פריצה מגדרית זמנית, ערב רב, לני בלה כהן, ynet תרבות מגזין ספרים

רות בונדי, סופרת, מתרגמת, ביוגרפית, ניצולת השואה, בערב עיון לספר, 2011

"ניצוץ של יופי ואהבה"  פרקים טובים מספרים מומלצים NRG מעריב

אל האחות הלא ידועה מבקרת בפאריז

להזמנת הספר אל האחות הלא ידועה באתר הוצאת הקיבוץ המאוחד