מעלים ערך 2016-2012 – פוסט מורטם

אחרי חמש שנים, 82 ערכים (מינוס ערך אחד שעורכים בוויקיפדיה מחקו), יותר מ-100 סטודנטיות וסטודנטים, פרויקט מעלים ערך: מחזירות נשים להיסטוריה יוצא מוויקיפדיה העברית. למה? 

לתשובה קצרה: כי די. לתשובה הארוכה, כולל הקש ששבר את גב הנאקה, תקראו את הכתבה של עופר אדרת שפורסמה ב-28 בספטמבר 2016 בעיתון הארץ.

יישר כוח וכה לחי לכל הסטודנטיות היקרות והסטודנטים היקרים, שלמדו וחקרו על נשים בהיסטוריה, נברו בארכיונים ובספריות, אספו מקורות, כתבו והעלו את ערכן של נשים במטרה להנגיש את סיפורי חייהן ופועלן לטובת הכלל, והעלו מודעות לחשיבותן של נשים בחברה הישראלית ובהיסטוריה שלה. תודה מקרב לב לכל אחת ואחד על הזמן והמרץ, הכישרון וההשקעה ועל הרצון לשתף בתוצרי הלמידה והחקר. כל הכבוד לכן ולכם! 

תודה לרוני מנט, רועי ציקורל, שירה קנת, אוהד עירון, נירית שחף, נדב וימן, יונתן זיו, אייל מג'ר, סיוון גרינברג, דרור אלון, מאיר לוי, איתי דויטש, ליאת מימון, עודד גזית, מיכל דורון, נופר יהוד-סימפסון, דנה פרידמן, עומר מנשה, סמדר גרנית, לטם דואני, מאיה יניב, מיכל צח, תמר ישוב-פז, אביחי כהן, נופר דקל, רוני שדה, ירון כהן, אפרת אזולאי, טלי בירן, אתי גוטמן, מוהנד כבהא, תמר שטרן, קלאודיה מטוס, ימית שכטר, ניצה שרבי, מיטל יצחק, חנית חדד-סיניק, מיכל אשר, מיכל לוין, אורית לוזובר, גלית ברגמן-גבירצמן, בועז ניר, רוית בר-אוריין, שני יהודאי, רינה גבריאלי, יצחק אוחיון, ניסים כהן, פואז אלדדא, סאמי אבו ראס, לידיא ליוס, עדי שבתאי-עירון, גאות דודיאן-אלישע, שרון שחם-שטיינר, סיוון פינקלשטיין-מזרחי, סיגל רז, תהל וקנין, רז טייב, אילן תורן, טל צובארי, נגה דקל, אורי בן עוזר, אורית אטיאס, רעות סגלציק, בר דרור, עופר קמחי, אור לויה, רתם עגנון, תמר לזר, שיר יורקביץ, תום שי, נאוה קורן, שרה פרץ, תמר ארבל, מור באום, סיון שר-שלום, איה ברקן, פז קופיט, סייפן פישר, לירון בולקא-פלד, אוהד יוגב, חן הלוי, נטע טויטו, מרב עמית, יעל צ'פזרו, נועם אריאלי, לירון אנגל, משה אושרי, נתי מניס, גבי קלור, עתליה גבעון, מיטל דלל, נופר גרונדלנד, טליה שטרובל, רוני אנטמן, יאיר סולן, זיו סלמון, אסף אורן, שי אלדר, יואב לייבוביץ, ליטל ערגי, נועם קורן-אמיר, ירדן שרפי, ירדן תל אור, מירב לוי, נועה דובב, שחר בייבה, בלהה שובע, אורית שילקרוט, אור לוטן, יעל אפריאט, מעיין מיילס, אדם סגב ואלון מלר.

תודה מיוחדת לרוני מנט, שהיתה עוזרת ההוראה שלי בקורס והיום מורה להיסטוריה, על תרומתה הרבה לפרויקט, והתלמידים והתלמידות שלה התנסו בכתיבת ערכים במסגרתו.

תודה לכל מי שתמכו, שיתפו וחיזקו, בקהילת ויקיפדיה ומחוץ לויקיפדיה. לחבריי וחברותיי בחוג להיסטוריה במכללת סמינר הקיבוצים, לד"ר סמדר שיפמן, ראש התכנית ללימודי נשים ומגדר באוניברסיטת תל אביב. תודה לכל מי שמצאו בפרויקט השראה, בכיתות ומחוץ לכיתות.

ההחלטה לצאת מוויקיפדיה העברית התקבלה אחר מחשבה רבה. עד לא מזמן, גם אני חשבתי שהדרך להשפיע היא לפעול כדי להגדיל את מספר הפעילות והפעילים בוויקיפדיה שמחזיקות ומחזיקים בחשיבה אחרת. במשך כל השנים היו מאמצים להמריץ את כל מי שכבר השתתפו בפרויקט וכתבו ערכים להמשיך לגלות מעורבות בוויקיפדיה העברית. הכוונה היתה למנף את חווית כתיבת הערך והשמחה שבהעלאתו להמשך פעילות ב"אנציקלופדיה החופשית". קראתי לזה וגם כתבתי לזה.

אך בתקופה האחרונה התברר לי שלא זו הדרך.

אחרי חמש שנים צריך לומר ביושר: בהיבט של הצטרפות לקהילת ויקיפדיה, זה לא הצליח. כדי לכתוב ערך טוב דרוש זמן. הסטודנטיות והסטודנטים עסוקים בלימודים, בעבודה, בקיום ו-כן, במידה רבה כל אחד ואחת מהם כבר תרמו משלהןם כשהעלו, אינדיווידואלי ובצוות, ערכים חשובים ואף מצוינים.

גם אם רוב הסטודנטיות והסטודנטים, ואפילו כולם וכולן, היה מגלה מעורבות בקהילת ויקיפדיה, זה לא היה מספיק. עם יד על הלב: לנוכח אופן ההתנהלות שם, לא בטוח שהיו מחזיקות ומחזיקים מעמד. ובינינו, בשביל מה?

אבל זה כן הצליח, ועוד איך. זה הצליח במחשבה ובמעשה החינוכיים של כל אחד ואחת, בחשיבה הביקורתית, בהעלאת מודעות פמיניסטית, בשדה החינוך הפוליטי. מעבר לגאווה העצומה שכך העלו ערך, רבות ורבים מינפו את מה שלמדו למעשה החינוכי – בכיתות ומחוץ לכיתות, עם התלמידות והתלמידים, עם החניכות והחניכים, והכי חשוב – כל אחת לעצמה וכל אחד לעצמו. כן, אפשר לשנות מצב קיים, צריך לעשות את זה. המטרה הושגה.  

הדיון על הערך חנה קפרא ואחרים הוא ביטוי אחד לחשיכה והעמימות הכללית השוררת כרגע בוויקיפדיה העברית. הסיפור של "מעלים ערך: מחזירות נשים להיסטוריה" הוא ביטוי אחד לרוחות הנושבות בחברה שלנו בכלל. צריך לבדוק מה קורה שם, ובכלל אצלנו. בלי מורא ובלי משוא פנים. כתיבת הערכים הסתיימה. עכשיו צריך לכתוב מחדש ערכים בחברה.

צריך להדליק את האור.

באחד הדיונים ב"דפי השיחה" בוויקיפדיה כתב/ה פעיל/ה בקהילת וויקיפדיה ש"פמיניזם זה דבר יפה, רק חבל ללכלך איתו אנציקלופדיה". פמיניזם זה לא רק דבר יפה – זו דרך להאיר את העולם ולהפוך אותו להוגן יותר. ותזכרו:

Well-behaved women seldom make history