שתי פמיניסטיות אמריקניות שצריך להכיר

"I know nothing of man’s rights, or woman’s rights; 
human rights are all that I recognise"  Sarah Grimke, 1837

 

הבחירה של הסטודנטית ירדן תל אור היתה יוצאת דופן. היא מבקשת להקדיש את הפרויקט שלה בקורס בהיסטוריה של נשים לא לאישה אחת אלא לשתי נשים. אלה, אינן נשים בתולדות החברה בישראל ששמותיהן פחות ידועים או אינם ידועים למרבית המשתמשים והמשתמשות. אלה גם אינן נשים שאין עליהן ערך בוויקיפדיה או נשים שהערכים עליהן זקוקים להרחבה משמעותית. 

אנג'לינה גרימקה

אלו שתי נשים אמריקניות ששיא פועלן היה לפני למעלה מ-150 שנה. אמנם יש להן ערכים נכבדים בוויקיפדיה בשפה אחרת, אך פועלן אינו נגיש דיו לקהל המשתמשים והמשתמשות בעברית, בוודאי הנוער. הבחירות המתקרבות לנשיאות ארצות הברית והאפשרות שלראשונה בתולדות אומה זו תיבחר לתפקיד זה אישה, העניקו לבחירתה של הסטודנטית גם הקשר אקטואלי.

אנג'לינה גרימקה נולדה כשאחותה שרה גרימקה היתה בת 13: הן היו שתיים מבין 14 ילדים שנולדו למארי סמית' וג'ון גרימקה בצ'רלסטון, דרום קרולינה. שרה נולדה ב-1792, אנג'לינה ב-1805. במהלך המאה ה-19 הן היו פעילות בתנועה לביטול העבדות ודוברות לקידום זכויות נשים בארצות הברית, תוך שהן כורכות מאבק זה במאבק זה. תודעתה של שרה גרימקה לשוויון היתה עוד מילדותה, היא הניחה לחוש הצדק המפותח שלה להתוות את צעדיה: בת 12 לימדה תנ"ך את בני ובנות העבדים והשפחות שבבעלות משפחתה, ולימדה את שפחתה האישית הטי לקרוא ולכתוב.

התנגדותם של ההורים היתה נחרצת. בדרום קרולינה זו היתה עבירה על החוק. הם נזפו קשות בבתם ואיימו להעניש את הטי. החינוך במשפחה היה שונה בין בנים לבנות. היא למדה ציור ורקמה, ניהול משק בית ונימוסין והליכות. אביה הרשה לה ללמוד באופן עצמאי גיאוגרפיה, היסטוריה ומתמטיקה. אחיה תומס למד משפטים באוניברסיטת ייל.כשביקר תומס בבית ההורים שיתף את אחותו במה שלמד.

פעילותן של האחיות גרימקה התרחשה בעיקר מחוץ לדרום קרולינה: בפילדלפיה, העיר בה הוכרזה העצמאות של ארצות הברית, בניו ג'רזי ובניו יורק. בפועלן לביטול העבדות הופיעו בפני קהל: בתחילה בחוגי בית בפני נשים בניו יורק, שבעקבות הביקוש הלכו והתרחבו. דחיקתן לשוליים בשל היותן נשים הניעה אותן להגביר את קולן. באחד הנאומים שנשאו אמרה אנג'לינה גרימקה כי על אישה להיות רגישה אף יותר לעוולות שנעשו לשחורים – הרי גם היא שייכת לקבוצה שזכויותיה מוגבלות.

שרה גרימקה

מלחמת האזרחים שפרצה ב-1861 לא היתה הפתעה בעבורן. במהלכה קראו לנשים לתמוך במדינות הצפון ולהתגייס למאמץ המלחמתי. אחרי המלחמה נוספו לחוקת ארצות הברית התיקונים ה-13, ה-14 וה-15 שעיגנו את ביטול העבדות, הבטיחו שוויון בפני החוק וקבעו כי זכות הבחירה של אזרחי ארצות הברית לא תישלל בגלל גזע. תפישת עולמן של שרה ואנג'לינה גרימקה היתה ייחודית ביחס לתקופתן לא רק על רקע התמיכה במוסד העבדות בארצות הברית, בעיקר במדינות הדרום, ואף לא רק על רקע היותן נשים, שחצו את גבול המרחב הפרטי אל המרחב הציבורי בו השמיעו את קולן.

בהיסטוריה האמריקנית שמור לדרום קרולינה מקום חשוב בשאלת מקומה של העבדות בתולדותיה של האומה, ושמה הוא גם כשם נרדף לפרישה מן הברית. דמות ידועה בתולדות ארצות הברית בהקשר זה היא ג'ון קלהון מדרום קרולינה, שהיה בן דורן: הוא היה מבוגר משרה גרימקה בעשר שנים.

בשונה משרה ואנג'לינה גרימקה ומכל הנשים הלבנות אז, לא נאסר על ג'ון קלהון לבחור ולהיבחר למוסדות הנבחרים של הממשל בארצות הברית. הוא למד משפטים באוניברסיטת ייל, כמו אחיהן של שרה ואנג'לינה גרימקה. הוא היה חבר בית הנבחרים של ארצות הברית וכיהן כשר המלחמה וכסגן נשיא ארצות הברית, בתקופתם של הנשיא השישי ג'ון קווינסי אדמס והנשיא השביעי אנדרו ג'קסון.

קלהון התפטר מכהונתו כסגן נשיא בעיקר על רקע "דוקטרינת הביטול" ופרשנותו את החוקה, שהקדימה את סמכויות המדינות לסמכותו של השלטון הפדרלי. ב-1850 הוא מת. כעשר שנים אחר כך היתה דרום קרולינה המדינה הראשונה שפרשה מן הברית וסימנה בכך את פרוץ מלחמת האזרחים.

שרה גרימקה מתה ב-1873. אנג'לינה גרימקה מתה שש שנים אחריה. כמעט שני דורות אחר כך, בשנת 1920, התקבל בארצות הברית התיקון ה-19 לחוקה, לפיו זכות ההצבעה של האזרחים בארצות הברית לא תישלל ולא תוגבל בגלל מין. כעבור כמאה שנה סיכוייה של אישה להיבחר לנשיאות ארצות הברית נראים טובים מתמיד.

אם תחפשו בגוגל Grimke Sisters תקבלו למעלה מ-48,000 תוצאות, בראשן הערך בוויקיפדיה האנגלית שעלה ב-2009. לאחיות גרימקה יש אזכורים בוויקיפדיה העברית: לפני שלוש שנים הועלה הערך תיאודור דוויט וולד, שהיה בן הזוג של אנג'לינה גרימקה. שמן נזכר גם בערך פמיניזם ליברלי. בזכות עבודתה של הסטודנטית ירדן תלאור בחוג להיסטוריה בסמינר הקיבוצים יש להן ערך משלהן. 

לערך שרה ואנג'לינה גרימקה בוויקיפדיה | לערך Grimke Sisters בוויקיפדיה באנגלית

תודה לד"ר נמרוד טל על הערותיו החשובות לקראת העלאת הערך ולד"ר פנינה לוי

2 תגובות בנושא “שתי פמיניסטיות אמריקניות שצריך להכיר

  1. שושנה נוי

    ממליצה מאוד לקרוא את ספרה של הסופרת האמריקאית סו מונק קיד "המצאת הכנפיים" על קורותיהן של שתי האחיות שרה ואנג'לינה גרימקה. ספר מרתק ומעניין.

סגור לתגובות.