6 דברים שאפשר ללמוד מהרייטינג של ויקיפדיה לשנת 2015

פורסם בעיתון הארץ

ויקיפדיה העברית אינה מקור אקדמי, אך היא ברומטר יעיל להלכי רוח בקרב ציבור משתמשי ומשתמשות האינטרנט בעברית בבואו לחפש מידע על מה שחשוב או מעניין בעיניו, קל וחומר לסדרי העדיפויות בקרב הדור הצעיר, בבואו ללמוד משהו על העולם או כדי להכין את שיעורי הבית שלו. 

האישה הראשונה ברשימת ה-100 / התמונה מהערך איילת שקד בוויקיפדיה

בין שלל הסיכומים לשנת 2015, עלו לרשת בסוף השבוע שעבר גם רשימות 100 הערכים הנצפים ביותר בוויקיפדיה בשפות השונות, שהן מדד הרייטינג שלה. רשימת 100 הערכים הנצפים ביותר בוויקיפדיה העברית לשנת 2015 יכולה ללמד כמה דברים על סדר העדיפויות של הציבור הישראלי בשנה החולפת. הנה שישה:

הציבור הישראלי עסוק בעצמו. כמעט כל אנשים החשובים והמעניינים בעיניו הם יהודים או ישראלים יהודים, כמו יצחק רבין (מקום 2), הרמב"ם (51) ואלברט איינשטיין (34). אלה שאינם יהודים הם גברים שכבשו את העולם: אדולף היטלר (41) ולהבדיל כריסטיאנו רונאלדו (64).

שלום זה לא רלוונטי, בראש סדר היום עומדת המלחמה. ברשימת הערכים הפופולריים בולטות מלחמות. ראשונה היא המלחמה האחרונה (מבצע צוק איתן: מקום 14), אחריה מלחמת העולם השנייה (18) שעקפה את הראשונה (24). אחרי צוק איתן, המלחמה השנייה בתולדות מלחמות ישראל היא ששת הימים (22), לפני מלחמת העצמאות (28) ולפני מלחמת יום הכיפורים (31). צבא הוא עניין חשוב: במקום 29 נמצא הערך דרגות בצה"ל. הסכמי אוסלו במקום 83, ודאע"ש (הערך: המדינה האסלאמית במקום 11). גומר על כולם.

מדעי הרוח כמעט הוכרעו. ברשימה נכללים חמישה ערכים מתחום המתמטיקה, אחד מהם בעשירייה הראשונה: זהויות טריגונומטריות (9), מעגל (60), סדרה הנדסית (69), נגזרת (76) וסדרה חשבונית (98). הטבלה המחזורית מדורגת במקום 75. אם לא ניקח בחשבון את הרומן הארוטי "חמישים גוונים של אפור" (94) ואת הארי פוטר (86), את עולם הספרות נשא הרוח וסחף האור –  חיים נחמן ביאליק נותר כמעט לבדו (מקום 50), לא רחוק מאליעזר בן-יהודה (37).

נשים הן חשובות ומעניינות בתנאי שהן צעירות, מצטלמות יפה, אשכנזיות וחכמות – לפי הסדר הזה. מתוך 100 הערכים הפופולריים בשנת 2015, רק ארבעה ערכים הם על נשים, כולן במקומות לא טובים באמצע המחצית השנייה ברשימה. מבין הארבע, שלוש הן מתחת לגיל 40. ראשונה היא שרת המשפטים איילת שקד (58). שתיים מבין ארבע הנשים מתפרנסות מעסקי שעשועים: הדוגמנית בר רפאלי (59) והשחקנית אליאנה תדהר (77). אם את פוליטיקאית, עדיף שתהיי צעירה, יפה וימנית. אחרונה מקרב הנשים וברשימה בכלל היא גולדה מאיר (מקום 100).

המזרחיים ניצחו את האשכנזים. הערך מרוקו (מקום 54) עבר את השואה (55). זגורי הוא באמת אימפריה (5) ואייל גולן (66) השיג את אריק אינשטיין (67). גם הפועל שוב הפסידה, מכבי תל אביב בכדורגל (35) ובכדורסל (62) בפנים, האדומים לא כאן.

הימין ממשיך להוביל. יצחק רבין (2) הוא היחיד שהשיג את בנימין נתניהו (3), שעקף את בן-גוריון (10). מנחם בגין (52) מוביל על יצחק הרצוג (53), שמעון פרס (90) וגולדה מאיר. אפילו הסרט "מהיר ועצבני" (95) עקף את המחנה הציוני (96) שעוד רגע גם הוא יהיה בחוץ.

פורסם בהארץ, ויקיפדיה ואנחנו, 7 בינואר 2016

לרשימת 100 הערכים הנצפים בוויקיפדיה העברית לשנת 2015
לרשימת 100 הערכים הנצפים בוויקיפדיה בשפות שונות לשנת 2015
לפוסט בעקבות רשימת 100 הערכים הפופולריים בויקיפדיה לשנת 2012

ויש המשך: חברות פמיניסטיות מחו על אופן הצגתה של שרת המשפטים איילת שקד בפוסט הזה, כאן ובדף הבלוג בפייסבוק. הנה 3 הבהרות:

אמרו לי שאני עושה עוול לאיילת שקד. הייתכן שחיפשו אותה בוויקיפדיה רק מפני שהיא צעירה ומצטלמת יפה? כמו שאומר ליאור שליין, בואו נבהיר את זה רגע. זו לא דעתי, אלא זוהי תמונת המצב כפי שמשקפת אותה רשימת 100 הערכים הפופולריים בויקיפדיה, הכוללת כאמור 4 נשים, 3 מהן צעירות ומצטלמות יפה. כדי לשנות את המציאות, אנחנו צריכות וצריכים להסתכל למציאות בעיניים. כמו שאמרה אסתר עילם: להיות פמיניסטית זה להבין שהעולם הוא פטריארכאלי, ובמילים אחרות, מדובר על העלאת מודעות במקרה זה, העלאת מודעות שעשויה לגרום לנשים שמסתייגות מהגדרתן בתור פמיניסטיות (מסיבות שונות) להבין את העולם שאנו חיות בו, ולהצטרף לשינוי המצב.

שאלו אותי אם הייתי כותבת אותו דבר לולא היתה זו איילת שקד אלא חברת כנסת לא ממפלגת ימין. התשובה היא כן. הייתי כותבת אותו הדבר בדיוק גם אם היה מדובר על תמר זנדברג ממרצ (אגב, היא ואיילת שקד כמעט באותו הגיל), שגם היא בת פחות מ-40 ומצטלמת יפה.

לגבי התמונה המופיעה כאן: תמונה זו היא התמונה המופיעה בערך "איילת שקד" בויקיפדיה. מכיוון שאי אפשר להעלות תמונה לויקיפדיה ללא אישור מפורש מבעל/ת זכויות היוצרים על התמונה (וזה מניסיון של למעלה מ-60 ערכים), יש יותר מיסוד סביר להניח שהתמונה בערך היא מטעמה של השרה. כמובן שזכותה של כל אחת לבחור את תמונתה שלה.

ועוד משהו: למקום הראשון ברשימת ה-100 הגיע הערך ישראל.