שקט שיהיה פה

פורסם בעיתון הארץ

לפני 15 שנה בערך, צלצל הטלפון של סטודנטית במהלך שיעור שלי. טלפון נייד כבר לא היה מצרך לעשירים בלבד, וגם צלצול באמצע שיעור לא היה עניין נדיר. הסטודנטית, שישבה מתחת לאף שלי, בשורה הראשונה, לא כיבתה את המכשיר במבוכה, אלא נשארה לשבת, ענתה, וניהלה שיחה. היא אפילו לא התנצלה.

מקור: Friends Mania

נזכרתי בסיפור הזה למקרא מאמרה של עלית קרפ, שבו היא טוענת שתינוקות הם גורם מפריע בכיתות המוסדות האקדמיים בפרט ובעולם בכלל, וקוראת למועצה להשכלה גבוהה לאסור במפורש על נוכחותם בהן. זאת בעקבות קביעת המועצה להשכלה גבוהה בתשובה לפנייה של שדולת הנשים וחברת הכנסת מיכל רוזין בנושא, לפיה "לנוכחות של פעוטות עשויה להיות השלכה על כלל הסטודנטים ועל איכות הלמידה בכיתה". אך אין בדעת המועצה להשכלה גבוהה להתערב בעניין, אלא להשאירו "לשיקול דעתו הבלעדי של כל מוסד ומוסד".

לפי מילון אבן-שושן, "פעוטות" הם ילדים קטנים, בני שלוש-ארבע. גם אם מדובר באינשטיינים, מקומם בגן הילדים, במקרה זה בגן טרום-טרום חובה. זה גם לפי החוק. לפי אתר משרד החינוך, החל משנת הלימודים הקרובה ייכנס לתוקפו חוק חינוך חובה מגילאי שלוש-ארבע, המחייב את כל הילדים בגילאים האלה לבקר בגן של הרשות המקומית או בגן פרטי בעל רישיון הפעלה. אך מהי הבעיה בנוכחות תינוקות רכים בכיתות המוסדות האקדמיים?  

הבעיה היא, שתינוקות משמיעים קולות באופן רנדומלי ובאמצעותם הם תובעים את סיפוק צרכיהם באופן מיידי, דבר שעלול לפגוע בריכוז של הסטודנטים והסטודנטיות ושל המרצה בנושא השיעור. אין ספק: במוסדות להשכלה גבוהה יש לעסוק בהשכלה גבוהה, ולנטרל כל דבר שעלול להסיח את הדעת מכך. אבל בואו נדבר רגע על הגורם המפריע לשיעור באמת.

מה עשתה המורה של בארט ומה יצא לה מזה? קישור בהמשך. תודה למורה יעל

כמו תינוקות, גם לנוכחות של מכשירים דיגיטליים בכיתה – סמארטפון, טאבלט, לפטופ – יש השלכה על כלל הסטודנטיות והסטודנטים ועל איכות הלמידה בה. המכשירים האלה נוצרו כדי להפריע לסטודנטיות ולסטודנטים להתרכז במשהו אחר, למשל נושא השיעור שלהם. אם הם לא היו מפריעים, הם היו שוכחים שהם קיימים.

גם המכשירים האלה משמיעים קולות באופן רנדומלי, ותובעים את סיפוק צרכיהם באופן מיידי. זה מכריח את בעליהם להתפנות מכל עיסוק אחר ולהגיב אליהם. הבעיה היא, שזה לא מתאים לכיתה, או בכלל למקום שבו צריך להקשיב.

גם אם נצא מנקודת הנחה, שסטודנט ייצא עם הטלפון שלו מיד כשיצלצל, הדבר מושך את תשומת הלב של כל המשתתפים והמשתתפות בשיעור. גם אם נצא מנקודת הנחה, שסטודנט ישתיק את קבוצת הווטסאפ מיד כשתצייץ, נפגעת יכולתם של סטודנטים וסטודנטיות אחרים להתרכז בדברי המרצה. גם אם נצא מנקודת הנחה, שהסטודנטית שגולשת באינטרנט  – בל ניתמם: לרוב זה לא בנושא – כיוונה את עוצמת הקול של הלפטופ למצב אפס, המסך המרצד מסיח את דעת שכנותיה ושכניה מנושא השיעור.

הלא כך מתנהלים כולנו בשנות האלפיים: אנחנו נמשכים לקולות ולמראות שמפיקים מכשירים דיגיטליים, ולפעילות שלהם. אך אנשים שבאים ללמוד במוסד אקדמי ואנשים שבאים ללמד במוסד אקדמי אינם צריכים לסבול את נוכחותם של המכשירים הניידים של סטודנטים וסטודנטיות אחרים, גם אם הסטודנטים והסטודנטיות האלה שילמו שכר לימוד.

בשיעורים באקדמיה עדיפה סטודנטית היוצאת מהכיתה עם תינוק כדי להאכיל אותו, מסטודנטית היוצאת כדי לדבר בטלפון. מוטב סטודנט המעורב בנושא השיעור ועמו תינוקו השקוע בשינה, במנשא או בעגלה, על פני סטודנט המתעמק בפייסבוק. קל וחומר כשמשווים בין מספר התינוקות הרכים הנוכחים בקורס במוסד אקדמי חילוני למספר המכשירים הניידים של הסטודנטים בו.

המועצה להשכלה גבוהה ציינה גם, כי "בהקשר זה יש לזכור כי מוסדות להשכלה גבוהה נועדו לעסוק בהשכלה גבוהה, לרבות הוראה, מחקר ומדע, ותפקידה של המל"ג הוא בראש ובראשונה לקדם יעדים אלה". בהקשר זה יש לזכור גם, שסטודנטיות וסטודנטים שיש להם תינוק ואינם מעוניינים בשל כך לקטוע את מהלך לימודיהם לתואר, הם ברכה ולא בעיה. על המדינה לפעול להסרת החסמים כדי שיוכלו לסיים את לימודיהם במועדם, להשתלב בשוק העבודה ולחנך את צאצאיהם להיות עצמאיים, ובכך לתרום לחוסנה של החברה. 

שנת הלימודים האקדמית החדשה תיפתח בעוד חודשיים. זה הזמן שבו על השרה לשוויון מגדרי, גילה גמליאל, ליזום, בתיאום עם ראשי המוסדות להשכלה גבוהה ובשיתוף שר החינוך, מענה הולם בעבור הורים לתינוקות רכים, שמבקשים להתמיד בלימודיהם.

אה, ואם אפשר, אז גם לחסום את הגישה לאינטרנט בכיתות הלימוד באקדמיה, תודה.

הארץ, תינוק בכיתה עדיף על ניידים, 16 באוגוסט  2015

ועוד משהו:

על הדימיון בין הנזק שגורמים לפטופים לסביבת הלמידה באקדמיה לבין נזק שנגרם כתוצאה מעישון פאסיבי ראו בפוסט של ד"ר קליי שירקי, Why I just asked my students to put their laptops away. תודה לד"ר דפנה יצחקי שסיפרה לי עליו בראשונה. 

זה גם מדעי: מחקרים מלמדים שסטודנטיות וסטודנטים שהקלידו בכיתה יזכרו את החומר פחות טוב מאלה שכתבו על נייר: תקראו באתר של הניו יורק טיימס.

למאמר של קשת קורם, סטודנטית לתואר שני באוניברסיטת תל אביב ואימא, שמסבירה ש"המאבק איננו על הזכות להכניס תינוק לשיעור אלא על הזכות להמשיך ללמוד כשאת אימא", ומזכירה שסטודנטית מעדיפה לא להגיע עם התינוק/ת שלה לכיתה, ואם היא בכל זאת עושה זאת, הרי שאין לה ברירה (אתר הארץ). 

בתמונה למעלה: ד"ר רוס גלר מדגים איך לדעתו עושה דינוזאור. חברים, עונה 7, פרק 18

הפרק "Bart Gets a "Z של הסימפסונים שודר לראשונה ב-4 באוקטובר 2009 (עונה 21, פרק 2). מי שמכורות ומכורים לסימפסונים בטח ישמחו לשמוע שיש להם סוג של ויקיפדיה משלהם, Simpsons Wiki. איך הגיבה המורה עדנה? התשובה כאן