אם אין חופש ושוויון, בואו ניצור אחווה

פורסם בעיתון הארץ

יום האשה הבינלאומי, החל מדי שנה ב-8 במרץ, הוא לא רק הזדמנות להעלות את המודעות לאי שוויון בין גברים לנשים, אלא גם הזדמנות לנשים לבחון את קידום מעמדן בחברה ולעשות חשבון נפש בתחום זה. בארץ מאז ומתמיד היה זה יום פוליטי. בשנים הראשונות למדינה צוין בתור "יום הפועלת הבינלאומי", נצבע אדום, ותנועת הפועלות הדגישה את מקומן של נשים בחברה הציונית-סוציאליסטית המתהווה. 

כרזת we can do it

בשנים האחרונות, כך מלמד הערך "יום האישה הבינלאומי" בוויקיפדיה העברית, "מוקד החגיגות נע בין ציון של כבוד ואהבה כלפי נשים לבין ציון ההישגים הכלכליים, הפוליטיים והחברתיים של נשים", ומתקיים בשני מישורים. האחד ברוח האומות המאוחדות, כאשר "מאבקי נשים ברחבי העולם נסקרים ונבחנים במטרה להעלות מודעות פוליטית וחברתית לזכויותיהן". השני, ברוח תרבות הצריכה, מציין כי היום "הפך אירוע שבו גברים מביעים את אהבתם לנשים באופן הדומה במקצת לשילוב בין יום האם לבין יום ולנטיין". נכון למועד כתיבת שורות אלה, המושג פמיניזם נזכר רק בשולי ערך זה בוויקיפדיה.

יום האישה הבינלאומי 2014 הוא הזדמנות לדין וחשבון פמיניסטי גם בוויקיפדיה – הזירה שהפכה למקור המידע הזמין האולטימטיבי.ויקיפדיה היא ביטוי אופייני למהפכת מידע בעידן הדיגיטלי, שעל פניו עשויה להביא לתיקון העולם. אך בדומה לפער בין ההצהרה על שוויון לבין שוויון בפועל בחברה בישראל, בדרך לתיקון ניצבים מכשולים.

כדי להתמודד עמם יש להתבונן במציאות נכוחה, ולהכיר בכך שגם בוויקיפדיה יש פער בין ההצהרה לבין הפרקטיקה, וכי גם בויקיפדיה, והשוויון הוא מיתוס.האנציקלופדיה החופשית אינה באמת חופשית ושוויונית. יש בה היררכיה של בעלי תפקידים. הקריטריונים להצדקת קיומו של ערך הם בדרך כלל מדידים, ולא פעם מתבססים על הכרה רשמית ועל מדרג פורמלי.

השאלה אינה רק מהו המין הביולוגי של בעלי התפקידים בויקיפדיה, שרובם גברים, אלא מהי התפישה שמדריכה ומעצבת את האופן שבו הם רואים את העולם. תפישה זו מתבטאת לא רק במספר הערכים על גברים, שהוא גדול ממספר הערכים על נשים, אלא גם בלשון ובמבנה.

למשל, חיפוש בוויקיפדיה העברית של המילה "נער" מעביר אוטומטית לערך "התבגרות", ואילו חיפוש של המילה "נערה" מעביר אוטומטית לערך "אשה".גם הכתיבה בוויקיפדיה היא כתיבה פוליטית. בשונה מעמדה שהציג אחד מעורכיה, גם בה אין דבר כזה "כתיבה ניטרלית". הטענה שכתיבה פוליטית אינה רצויה בויקיפדיה מבטאת עיוורון למציאות, בדיוק כמו הטענה שאפשר להפריד בין חינוך לפוליטיקה.

כל כתיבה ועריכה בכל אנציקלופדיה, גם האנציקלופדיה העברית או בריטניקה, הן פוליטיות. גם כתיבת ערכים בוויקיפדיה העברית והעריכה בה הן פוליטיות, ומאחוריהן עומדים אנשים המבקשים לקדם אג'נדה. כמו באנציקלופדיות הישנות, גם כאן מדובר בדרך כלל על מי שיש להם לא רק חדר אלא בית משלהם, עם מחשב וחיבור לאינטרנט, ולפחות חמש מאות בשנה.

גם בוויקיפדיה אין שקיפות. בשונה מהרשתות החברתיות, זהותם של בעלי תפקידים בויקיפדיה לרוב מטושטשת, ובדרך כלל אין הם מזוהים בשמותיהם אלא בניקים. זאת בדומה לכללי משחק שהיו מקובלים בפורומים באינטרנט לפני שנות אור, או מקובלים עדיין בתרבות הטוקבקים. הסתתרות מאחורי מסכה מקלה על מי שרוצה להשליט עמדה, בוודאי כשהוא מציג את עצמו בתור אחד שיודע.

הבעיה היא, שאותם "אלה שיודעים" הם גם "אלה שיכולים" ושמחזיקים בסמכויות להשתיק קולות אחרים. במלאת כמעט דור למהפכה הדיגיטלית הגיע הזמן להרים את מכסה המנוע של מאגר המידע העצום הזה ולראות מי הם האנשים שמארגנים את המידע שנמצא אצלנו בכיס ולמרבה הצער רובנו איננו מתפנים להטיל בו ספק.

אחת התגובות הרפלקסיביות של נשים לנוכח גילויי כוחנות מצד בעלי תפקידים בוויקיפדיה, היא קריאה להגיש תלונה לראשי "האנציקלופדיה החופשית". אך אם זו באמת "אנציקלופדיה חופשית", בפני מי בדיוק אנחנו אמורות להתלונן? סיטואציה זו דומה להליך הגשת תלונה לממסד בעולם האמיתי, וגם שונה ממנה. בשני המקרים עלייך להתמודד עם בעלי תפקידים שיש להם סמכויות וכוח, ועם כללים ותקנות שלא את השתתפת בכינונם, אלא שבאנציקלופדיה החופשית זהות בעלי התפקידים רחוקה מאור שמש שיחטא.

כך, גם באנציקלופדיה החופשית אין חופש ואין שוויון, אך אנחנו יכולות ליצור אחווה. עלינו ליצור עובדות בשטח, ולהקדיש את זמננו האינטרנטי לא רק לגילויי אהדה כלפי מחאה פמיניסטית, אלא גם לפעולות המכוונות לשינוי ולתיקון. בשונה מעולם הידע הפורמלי, כאן אין צורך לקבל דרגה. עלינו לכתוב על עצמנו בעצמנו ולערוך בעצמנו.

הארץ, גם וויקיפדיה לא חופשית 6 במרץ 2014