5 דברים שאפשר ללמוד מהקמפיין "לתת חמש" של משרד החינוך

פורסם בעיתון הארץ

בקמפיין 62 מיליון בנות שנועד להעלות את שיעורי ההשכלה בקרב נשים בארצות הברית וברחבי העולם, קוראת מישל אובמה למשתמשי טוויטר ואינסטגרם לשתף את תשובותיהם לשאלה "מה למדת בבית הספר", ולהזכיר אגב כך שמ-62 מיליון בנות בעולם, בעיקר מתבגרות, אף נשללת ההזדמנות הזאת. בקמפיין "לתת חמש", שנועד להכפיל מספר התלמידים בישראל הניגשים לבחינת הבגרות במתמטיקה ברמת חמש יחידות, מגייס שמעון פרס הייטקיסטים שישתלבו במערכת החינוך ויסייעו לתלמידים בלימודי חמש יחידות מתמטיקה, חוזר לבית הספר התיכון, נותן כִּיף לחבר'ה ומספר איך היה פעם וקורא לנוער "לתת לעצמךָ, לתת למדינה, לתת חמש".

תשדיר של משרד החינוך לקמפיין לתת חמש לעידוד חמש יחידות מתמטיקה בקרב תלמידי תיכון בישראל בהשתתפות שמעון פרס

ההייטקיסטית נותנת חמש לשמעון פרס בתשדיר של משרד החינוך

את שני הקמפיינים מובילה דמות נשיאותית; לשניהם נופך אמריקאי. "62 מיליון בנות" בא מהבית הלבן, "לתת חמש" הוא תרגום חופשי ך-give me five. נקודת המוצא של שני הקמפיינים היא שבית הספר הוא מוסד חשוב, המכין את הנוער לחיים ובכוחו להעצים את בוגריו. מישל אובמה צייצה שבבית הספר היא למדה להגביר את קולה ולהביע את עמדותיה באופן חופשי. ומה אנו לומדים בבית הספר על פי הקמפיין של משרד החינוך? קחו חמש תשובות

1. בבית הספר אנו לומדים ולומדות שציונים זה כן הכל,ושבית ספר הוא בעיקר מרכז הכנה לבחינות הבגרות. בכיתה ו' הכינו אותנו ללימודים בחטיבת הביניים. בחטיבת הביניים הכינו אותנו ללימודים בתיכון. בתיכון הגישו אותנו לבחינות הבגרות. בכוחו של תיכון להעצים קבוצה אחת מקרב הנוער הבא בשעריו – אלה שהתקבלו לכיתת חמש יחידות במתמטיקה. 

2. בבית הספר אנו לומדות ולומדים שהצלחה במתמטיקה היא המפתח להצלחה בחיים, ושהצלחה בחיים היא להיות יזם שיעשה אקזיט או יפתח אמצעי לחימה. בסרטון "כששמעון פרס חזר לכיתה", המורה למתמטיקה שואלת שאלה. כל הכיתה מצביעה, חוץ מהתלמיד שמעון פרס, שזורק עליה מטוס נייר. המורה מבקשת ממנו להביא את ההורים (חחח), אך מפסיקה לכעוס כשהיא מגלה שעל המטוס כתובה התשובה הנכונה. אולי בכל זאת ייצא ממך משהו, היא אומרת לו.

שמעון פרס בתשדירים של משרד החינוך לעידוד הגשה לבחינות בגרות במתמטיקה ברמה של חמש יחידות לימוד. בתקופת כהונתו של נפתלי בנט בתור שר החינוך
 

3. בבית הספר אנו לומדים ולומדות שצריך להסתער על מנת לכבוש את היעד. כל התלמידים מצביעים וממתינים בשקט, חוץ מהתלמיד שמשליך חפץ לעבר המורה, עוקף את כולם וגם משיג את המטרה. בסרטון אחר בקמפיין, שמעון פרס הוא קצין מיון, השולח הייטקיסטים העומדים מולו בשורה למשימה. אחד מהם הוא חייל במדי צה"ל וקסדה. באתר משרד החינוך כתוב שחמש יחידות מתמטיקה הן הדרך לקבל "תפקידים נחשקים בצבא".

4. בבית הספר אנו לומדות ולומדים לאשש את התפקידים המסורתיים של גברים ושל נשים בחברה. חמש יחידות במתמטיקה זה בשביל בנים, ולהיבחן בחמש יחידות מתמטיקה זה קודם כל "לתת לעצמךָ". הגבר ההייטקיסט לובש חולצה לבנה ומשובץ לתפקיד "מחזק" כיתה י"ב בטריגונומטריה, האישה ההייטקיסטית לובשת שמלת מיני שחורה ומשובצת לתפקיד "עוזרת" לכיתה י' בחשבון (דיפרנציאלי).

5. בבית הספר אנו לומדים ולומדות שדמות המופת היא גבר שאימץ את התרבות האמריקאית, שנבחן בחמש יחידות מתמטיקה, קצין בצה"ל, הייטקיסט מצליח, שמתגייס בלי שום ספקות למימוש מדיניותה של הממשלה. 

אם לצייץ את זה, בבית הספר אנו לומדות ולומדים שבישראל היום מוטב לא לקבל השראה מדמות כמישל אובמה. נקווה של-62 מיליון בנות דווקא כן תהיה ההזדמנות לכך.

הארץ, קחו חמש, 10 באוקטובר 2015