יאללה דנה, קומי

פורסם בעיתון הארץ

באופן לא בלתי סמלי, הכריז שר החינוך הקודם, עכשיו שר הפנים, על הקיצור המדומה של החופש הגדול בימי מחאת האוהלים. הלאה אחד בספטמבר, יחי עשרים ושבעה באוגוסט. אימהות יקרות, החופש הגדול קוצר, וזה גם לטובתכן. לרגע חשבנו שאולי כן: כמו בהריון, גם בחופש הגדול הימים האחרונים הם הקשים ביותר. חם לך, ואת רוצה שזה ייגמר כבר. אבל אין מתנות חינם. ימי החופשה שקוצרו מוחזרים במהלך שנת הלימודים.

תמונה של ילד וילדה ביום הראשון ללימודים בשנת 1980 שהוא כנהוג אחד בספטמבר. התמונה היא מאוסף התצלומים הלאומי, צילם יעקב סער

אחד בספטמבר 1980 / יעקב סער, לע"מ

הימים שמחק גדעון סער מהחופש הגדול מזכירים את תוצאות המלחמה ב-1967. הימים ששוחררו התנחלו על גב ההורים, בעיקר אימהות. גם הם מעלים שאלות בדבר כיבוש שטחים בלוח השנה, שקווי הגבול בין ימי חופש לימי חול שורטטו בו מזמן, על פי הפרקטיקה של המסורת היהודית.

ההכרזה על הקיצור המדומה של החופש הגדול והוספת הימים לחופשות אחרות אינו קידום, חידוש וגם לא תיקון. הארכת חופשת חנוכה וחופשת פסח, כל אחת ביום אחד, וביטול הלימודים בשלושת הימים שבין יום הכיפורים לערב סוכות מחייבים את ההורים להגדיל את התשלומים לצהרון, לקייטנה, למטפלת ולשמרטפית או שזה יבוא על חשבון ימי החופשה שלהם, המועטים ממילא.ישראל היא המדינה המערבית בה הפער בין מספר ימי החופשה של הילדים במוסדות החינוך לבין מספר ימי החופשה של המבוגרים העובדים הוא הגדול ביותר.

אחד בספטמבר 1970 בבית ספר בישראל. אחד בספטמבר הוא היום הראשון ללימודים בשנת הלימודים בישראל.

אחד בספטמבר 1970 / משה מילנר, לע"מ

לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, ב-2011 גבר מועסק עבד בממוצע 41 שעות בשבוע, אישה מועסקת עבדה בממוצע 31 שעות בשבוע, ובאחוזים: 76% ממספר שעות העבודה של גבר. שיעור הנשים המועסקות במשרה חלקית הוא כפול מזה של הגברים. שליש מהגברים שעובדים במשרה חלקית לא עובדים במשרה מלאה בגלל לימודים, או בגלל שחיפשו עבודה נוספת ולא מצאו. נשים ציינו גם את הטיפול בילדים כסיבה להחלטה לעבוד במשרה חלקית.

בשנתיים האחרונות הפך האחד בספטמבר לתאריך סתמי. השיר בראשון לספטמבר שכתבה והלחינה נעמי שמר ושר משה בקר הופך אט אט לשיר של פעם, תזכורת לילדות נשכחת ולא ילדות שנייה. שמר לא תוכל לתקן אותו, כפי שעשתה לירושלים של זהב. סביר להניח שאף מנהלת לא תבחר להשמיע אותו ביום הראשון ללימודים – השיר עצוב מדי ולחנו נוגה מדי בשביל חגיגות היום הראשון בבית הספר. יאללה דנה, קומי.

הארץ, סער, זה קיצור זה? 20 באוגוסט 2013

לשיר הראשון בספטמברעל השיר הראשון לספטמבר ועל דנה קמה באתר הספרייה הלאומית