סופרת (פוסט ראשון)

מספרות על פרופ' בכירה שהמגדר היה בלב מחקריה, שביקרה במוזיאון בית התפוצות. שאלו אותה: פרופסור, מה את עושה? ענתה: אני? סופרת. או, אמרו, ואיזה ספר את כותבת עכשיו? אמרה להם: אני סופרת. סופרת כמה נשים, כמה גברים. בשיעור הראשון בקורס אנו קוראים יחד בכיתה את הכרזת העצמאות של מדינת ישראל, מעיינים ברשימת החותמים, וסופרות: 35 גברים, 2 נשים. אחת וידועה: זו  גולדה מאיר, גיבורת טענת נגד של מי שלא חושב/ת שיש בעיה ולימים ראשת ממשלת ישראל. מי היא השנייה?

השנייה היא רחל כהן-כגן, שכיהנה בכנסת הראשונה כחברת כנסת מטעם סיעת נשים-ויצ"ו. יש רחובות על שמה, בחיפה, בראשון לציון וברעננה. עד תחילת 2012 היה הערך עליה בוויקיפדיה דל ולוקה בחסר. ערך זה היה הראשון ברשימת הערכים הזקוקים להעמקה ולהרחבה בשנה הראשונה לפרויקט מעלים ערך: מחזירות נשים להיסטוריה, במסגרתו סטודנטים וסטודנטיות מנגישים את הסיפורים על נשים חשובות בתולדות החברה הישראלית במדינתה לכלל משתמשות ומשתמשי האינטרנט באמצעות כתיבת ערכים לאנציקלופדיה החופשית.

ויקיפדיה היא ברומטר להלכי רוח והשקפות עולם רווחות בציבור. בדומה לעיתונות לפני דור, שניים ובוודאי שלושה, היא עשויה לשמש אמצעי לא רע לשיקוף הלכי רוח בחברה בישראל וליתר דיוק: בקרב משתמשות ומשתמשי האנציקלופדיה החופשית בשפה העברית. 

עיון ברשימת מאה הערכים הפופולריים בויקיפדיה העברית לשנת 2012 מלמד משהו על הציבור בישראל מרבית הערכים מתייחסים לזירות גיאוגרפיות, כמו ארצות הברית (מקום 2) ותל-אביב יפו (מקום 21), למאורעות היסטוריים עולמיים, בראשם מלחמת העולם הראשונה ומלחמת העולם השנייה (מקומות 31 ו-27, בהתאמה) והשואה (מקום 39) ולמוצרי תרבות.

כחמישית מהערכים הם ערכים על אנשים ספציפיים. עשרים  על גברים, ארבעה בעשירייה הראשונה, שני ערכים על נשים. ממש כמו בהכרזת העצמאות. אחת ישראלית, אחת דוברת אנגלית. כמה סמליות יש בדירוג של בר רפאלי ברשימה, במקום 48?

האישה השנייה ברשימת הערכים הפופולריים של ויקיפדיה העברית לשנת 2012 היא אדל.

2 תגובות בנושא “סופרת (פוסט ראשון)

סגור לתגובות.