אימא קנתה משאית, אבא מכין מרק

האם תוכלו למצוא את הטעויות בכל קטע? 4 תרגילים, ויש גם שאלת בונוס

תרגיל מס' 1

לפניכן/ם קטע קריאה לכיתה א'. קראו את הקטע וענו על שלוש השאלות הבאות:

1. מה עושה אימא?

2. מה עושה אבא?

3. מהי הטעות שנפלה בקטע?

תשובות:

1. אימא מחכה בבית ואחר כך מכינה מרק.

2. אבא קונה משאית ואחר כך נוהג בה וקונה דג.

3. הטעות היא טעות חינוכית. הטקסט הזה חוזר על חלוקת התפקידים הישנה ובכך מחזק את המסר לפיו אבא יוצא מהבית ואמא נשארת בבית. למה להציע לילדים ולילדות את ההיפך? כי כבר מזמן הגיע הזמן. בדיוק כמו שאמר ראש ממשלת קנדה ג'סטין טרודו, כי זו 2015.

טרודו, מנהיג המפלגה הליברלית בקנדה שנבחר לראשות הממשלה בנובמבר האחרון, קבע שוויון בין מספר הגברים למספר הנשים בממשלה שלו – 15 גברים, 15 נשים:

ממשלת קנדה בראשות ג'סטין טרודו. הצילום הוא של הממשלה של טרודו משנת 2015. בממשלה זו נקבע כי חצי יהיו נשים וחצי יהיו גברים, 15 גברים ו-15 נשים בממשלה של ג'סטין טרודו

ממשלת קנדה בראשות טרודו. חצי חצי

לסיכום שנה פמיניסטי לשנת 2015 בבלוג ידועות בציבור של נגה כהן

כדי להנחיל את ערך השוויון, צריך להציג בפני הילדים והילדות מגוון אפשרויות ולהראות שכל אחד ואחת יכול/ה לבחור. כאן זו הזדמנות להציג לילדים את האפשרות המקובלת פחות, באמצעות היפוך התפקידים בסיפור. אימא קנתה משאית, אבא הכין מרק. לילדים ולילדות זה לא יפריע ללמוד לקרוא את האלף בית וגם את המציאות.

כשרוברט מאנץ' החליט להפסיק לספר לילדים ולילדות על נסיך שמציל נסיכה מציפורני דרקון וסיפר להם על נסיכה שהצילה נסיך מציפורני דרקון, לילדים ולילדות זה לא הפריע. זה גם לא הפריע לספר שלו, הנסיכה שלבשה שקית נייר (איורים: מייקל מרצ'נקו) להימכר ב-3 מיליון עותקים.

תמונה של כריכת הספר הנסיכה שלבשה שקית נייר בשפת המקור. הנסיכה שלבשה שקית נייר הוא רב מכר עולמי. לספר הנסיכה שלבשה שקית נייר באתר של המחבר רוברט מאנץ'

The Paper Bag Princess באתר של רוברט מאנץ' | על הספר הנסיכה שלבשה שקית נייר באתר הפנקס

תרגיל מס' 2

לפניכם/ן קטע קריאה לכיתה א'. קראו את הקטע וענו על השאלות הבאות:

1. איפה אימא, ומה היא עושה?

2. בקטע נפלו טעויות. מצאו לפחות אחת והציעו תיקון.

 

תשובות:

1. אימא נמצאת בבית בצהריים. אימא בישלה מרק עדשים, או הספיקה לחמם אותו לפני שאילנה וגילי הגיעו.

2. שאלה מס' 1 מיועדים לבנים בלבד. בהנחה שלא רק בנים מתבקשים לענות עליה, יש לנקד את המילה "שלך" ללא ניקוד באות האחרונה.

בינתיים, הבנות יכולות לתקן בעצמן:

יכול להיות שאבא של אילנה וגילי לא מתקרב למטבח, אך אין פירוש הדבר שגברים אינם יכולים או אינם רוצים לבשל. על כן סעיף מס' 1 צריך לכלול שתי שאלות ברצף: האם גם אימא שֶלְּך מכינה מרקים? האם גם אבא שֶלְּך מכין מרקים? איזה?

רשות הדיבור לבת השש (וחצי): "צריך להגיד למורה שבפעם הבאה תכין שני דפים. אחד בשביל הבנות ואחד בשביל הבנים. למה שרק הבנות יצטרכו להתאמץ לתקן כל הזמן? זה לא כיף". כשהראתה למורה את התיקון למילה "שלךְ", התגובה היתה: "מקסים!". עכשיו השאלה מה היא תעשה עם זה.

רשות הדיבור למורות לעתיד, סטודנטיות לחינוך והוראה בבית ספר יסודי: למה גילי מקבל את המרק ואילנה צריכה לבקש? למה הוא "אכל" והיא "זללה"? למה להניח שאימא היא זו שמכינה מרקים? ואיך ירגישו ילד או ילדה בכיתה שיש לו או לה שני אבות? וחוץ מזה, הניקוד באות ב' לפני המילה גן בשורה השלישית לא צריך להיות בשווא.

תיקון ללשון נקבה יכול להתבצע גם על גבי טופס של מבחן, מבלי לחשוש מה תהיה התגובה של המורה.

במבחן בגיאוגרפיה לכיתה ו' נוסחו השאלות בלשון זכר בלבד. התלמידה תיקנה על גבי הטופס את המילה "כתוב" למילה "כתבי". כשקיבלה את המבחן בחזרה, גילתה שגם המורה שלה חושבת שכך צריך להיות:

מה יכולה המורה לעשות? להוסיף לוכסן, או לנסח את ההנחיות בשם הפועל, וכך: יש לתאר, להציג, להסביר, לנמק, להדגים, להראות, לציין, לסמן, להקיף בעיגול, למתוח קו וגו'.

על הספר של ד"ר יהודית אברהמי-עינת, היא והוא בכיתה: ספר הדרכה למורה | על חינוך ומגדר באתר מנהיגותה של טל ברייר בן-מוחה

תרגיל מס' 3

לפניכן/ם קטע מספר לימוד לכיתה א'. קראו את המלים הבאות. ליד מלה הקיימת בעברית כתבו "יש". ליד מלה שלא קיימת בעברית כתבו "אין".

תשובה: על פי הנחיות המורה והספר, ליד המילה "דחלילה" צריך לכתוב: "אין", כי מילה זו אינה קיימת בעברית.

האמנם?

על פי תשובתה של האקדמיה ללשון עברית, המילה "דחלילה" כצורת הנקבה של "דחליל" בהחלט יכולה להתקיים בעברית. "במילונים לא מובאת צורה נקדה למילה דחליל, מכיוון שאין מדובר בדבר בעל מין ביולוגי. ואולם אינני רואה כל בעיה ביצירת הצורה הזאת, למשל לצורך סיפור ילדים שבו ניצבים בגינה דחליל ודחלילה (כלומר דחלילה בלבוש בבגדי אישה)".

הקטע הוא מתוך הספר הוא "מפתח הקסם" (חלק 2) לכיתות א', בהוצאת המרכז לטכנולוגיה חינוכית. תודה לתמי איטין שפנתה לאקדמיה ללשון עברית ושיתפה בתשובה שקיבלה, תודה לגננת מיקי פלר, שבגינה של הגן שלה עומדת דחלילה ותודה ללימור בר-אילן שהציעה להוסיף מפיק באות ה"א (ואז לא רק דחלילהּ = הדחליל שלה, אלא גם תרמילהּ = התרמיל שלה).

האקדמיה ללשון עברית מסבירה כיצד לפנות לקבוצה שרובה נשים שימו לב בעיקר לפסקה האחרונה

האקדמיה ללשון עברית על תפקיד או תואר של אישה

תרגיל מס' 4

לפניכן/ם משפטי קריאה לכיתה א'. קראו את המשפטים וענו על השאלות הבאות:

1. איפה אימא ומה היא עושה?
2. מי יתפוס את העכבר?


אימא נמצאת בבית. גם תמר בבית. בזכות תמר, המטבח מסודר ונקי, על כן ברח העכבר החוצה. עכשיו תמר, מיני ואימא מחכות לאבא. כשיחזור מהעבודה הוא יתפוס את העכבר.

שאלת בונוס

תלמידים ותלמידות כיתה ח' קיבלו שיעורי בית במקצוע תרבות ישראל. נושא הלימוד: ציונות.

כל זוג בכיתה נדרש להכין מצגת על ציוני ולהציג אותה בשיעור. על התלמידות והתלמידים לבחור את הציוני מתוך הרשימה המופיעה בפרק הנלמד כעת בספר הזה

קראו את הרשימה שלהלן (מתוך הספר), וענו על שתי השאלות הבאות:

1. כמה נשים יש ברשימה?

2. כיצד תוכל המורה להפוך את שיעורי הבית למעניינים יותר? הציעו לה לפחות פתרון אחד.

רשימת הציוֹנים: א.ד. גורדון, הרב קוק, זאב ז'בוטינסקי, דוד בן-גוריון, חיים נחמן ביאליק

תשובות:

1. אפס.

2. המורה יכולה ללמד לא רק לפי הספר, ולהגדיל ולגוון את הרשימה.

חמש אפשרויות בחירה לכיתה שיש בה כמעט 40 תלמיד ותלמידה בהכרח יביאו למצגות שחוזרות על עצמן, ובשתי מילים: לשיעור משעמם. על כן צריך להכפיל ואף להשליש את מספר האפשרויות, וצריך לכלול ברשימה הן גברים והן נשים.

מי למשל? הסופרת והעיתונאית חמדה בן-יהודה, הסופרת, המחנכת והאגרונומית רחל ינאית בן-צבי, המשוררת והלוחמת חנה סנש, מניה וילבושביץ-שוחט, ממייסדי "השומר", שרה אהרנסון, מראשי ניל"י, מייסדת "הדסה" הנרייטה סאלד, העיתונאית ברכה חבס (שגם כתבה את הביוגרפיה הראשונה של דוד בן-גוריון), הרופאה ד"ר בת-שבע יוניס-גוטמן, חלוצת המוסיקה שולמית (סלמה) רופין. עוד הצעות יש כאן.

המורה יכולה להנחות את התלמידות והתלמידים לבחור בעצמם את הדמות שיציגו. בכך המורה תעודד למידה וחקר עצמאיים, תעלה את מידת העניין שלהם במשימה וכל הכיתה תזכה להיחשף לפועלם של גברים ונשים שונים.

אפשר להנחות את התלמידות והתלמידים לבחור באופן חופשי, ואפשר לחשוב על נושא מארגן. לדוגמה, לבחור בדמות שיש לה זיקה לאזור בית הספר. אם בית הספר הוא באזור ראשון-לציון, להכין מצגת על ראשת העיר חנה לוין. אם באזור פתח תקווה, על בת המושבה, הסופרת חנה טרגר-ברנט. אם בית הספר הוא באזור נס ציונה, להציע לתלמידים ולתלמידות ללמוד על אחת ממייסדיו, גולדה מילוסבלסקי. אם באזור טבעון, על ציפורה זייד. אם בגליל העליון, על דבורה דרכלר. אם באזור חדרה, להכיר את אולגה חנקין, מיילדת ושותפה ברכישת קרקעות בארץ-ישראל.

הזדמנות מעולה למורה לעשות תיקון עולם ולקדם שוויון. למה? כי זו תשע"ו!

עוד תרגילים? בבקשה תרגיל בכיתה בבית ספר יסודי (כיתה ב')תרגיל לצוות ההוראה והחינוך של בית הספרמבחן עצמי בגיאוגרפיהתרגיל להורים בווטסאפ

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *